Montage AAC et doigt d'allumeur pour S1 de 98'

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stan
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Montage AAC et doigt d'allumeur pour S1 de 98'

Post by stan »

Pour ceux qui suivent...

J'ai donc désormais un jeu d'AAC de MGTF 135 à monter dans mon Elise S1 de 98'.

Seulement... voilà que mon moteur est équipé d'un allumeur en bout d'AAC d'admi.
Pour entraîner le rotor, un "spigot" (cf. site de Dave Andrews : doigt métalique) est insérré dans l'AAC d'admi.
Ce "spigot" doit respecter un certain angle avec l'AAC.

Et d'ailleurs, si j'ai bien compris, c'est hyper important d'avoir le bon angle puisque c'est lui qui détermine le contact dans le delco, donc le bon calage de l'allumage.

Ma question : comment faire pour respecter au ° près cet angle?

Si je me réfère au site de DVA (http://www.dvapower.com/), il est évoqué 2 angles : 10° et 35°... et mon niveau d'anglais ne me permet pas de m'y retrouver (35° c'est quand on monte une culasse de VVC ou quand on passe à des AAC d'échap VVC. Les miens en sont assez proches).
Par ailleurs, j'ai un peu l'impression que l'approche reste assez empirique, donc peu précise.

Pour ceux qui seraient déjà passés par là... une méthode? une idée? des conseils?

Merci !

EXTRAITS DU SITE DVA :
Fitting the rotor arm spigot to the inlet cam

If you are replacing the inlet cam on an engine equipped with a distributor cap and single coil then you will need to fit a rotor arm holder in the end of the cam in order that the distributor functions correctly. The holder can be bought from Rover for around £6 and is identified by its part number (NJJ10001). The picture below illustrates the required radial position of the insert WRT the lobes on the cam, if this position is incorrect then the engine may run improperly. The picture shows the cam resting naturally on a flat surface with the cam lobes for cylinder 4 exactly vertical. Note the angle of the ‘flat’ on the rotor arm insert is around 10 degrees to the vertical when the cam is in this position. Sometimes the end of the insert that fits inside the cam is a little tight and requires a larger chamfer and some light fettling to get it started. Once it is started it can be knocked in with a suitably sized deep socket, it should be knocked home until the bush part of the insert is flush with the end of the cam




Retention of distributor cap with VVC head

When using a VVC head on an a K16 engine which previously had a distributor cap fitted it has previously been necessary to convert the engine to wasted spark using a twin coil pack and individual leads with appropriate changes to the engine management. It is possible however to drill and tap the end VVC blanking plate to accept the original distributor cap and fit a rotor arm holder to the end of the inlet cam and save some expense and aggravation. When you offer the cap up to the blanking plate you will see that it will sit in a natural position with the two holes offset downwards and lining up in a horizontal position. This is in a slightly rotated position (35 degrees anti-clockwise) from on the original head and requires the rotor arm holder in the end of the cam to be fitted rotated 35 degrees anti-clockwise to compensate. This makes a perfectly satisfactory solution and allows retention of all the original ignition componentry.

The rotor arm insert needs to be driven 3mm further into the end of the inlet cam than normal and the plug leads need to have the centres of the leads pulled 15mm further down towards the plug through the plastic rigid section, if you lubricate the plug lead where it enters the plug end section then this can be done fairly easily.The picture below shows the original cap mounting on a K16 head, the cap as fitted to the VVC blanking plate, and the VVC blanking plate as drilled and tapped (M6 x 1 thread) for the cap.
Elise MK1 111 LHD - 98' - Black -
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Heph
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Re: Montage AAC et doigt d'allumeur pour S1 de 98'

Post by Heph »

Généralement, je prend l'ancien AAC en exemple. Je pose les deux AAC cote à cote and une position d'équilibre identique.

Ensuite je coupe dans du carton assez épais un triangle afin d'épouser l'angle formé entre le plan de travail et le plat du doigt.

Je me sert ensuite de ce triangle pour mettre le nouveau doigt en position dans le nouvel AAC :wink:
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stan
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Re: Montage AAC et doigt d'allumeur pour S1 de 98'

Post by stan »

Yes !
Voilà une bonne idée...
Merci
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timberland
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Re: Montage AAC et doigt d'allumeur pour S1 de 98'

Post by timberland »

[quote="stan"]Pour ceux qui suivent...

J'ai donc désormais un jeu d'AAC de MGTF 135 à monter dans mon Elise S1 de 98'.

Seulement... voilà que mon moteur est équipé d'un allumeur en bout d'AAC d'admi.
Pour entraîner le rotor, un "spigot" (cf. site de Dave Andrews : doigt métalique) est insérré dans l'AAC d'admi.
Ce "spigot" doit respecter un certain angle avec l'AAC.

Fitting the rotor arm spigot to the inlet cam
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Pour le moteur rover Elise S2 122hp, c'est pas la même chose non :?:

Merci
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birel
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Re: Montage AAC et doigt d'allumeur pour S1 de 98'

Post by birel »

uniquement les S1 normalement.
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