AP 4 pistons

Post Reply
User avatar
Pascal
Posts: 33
Joined: Sat May 01, 2010 12:05 am

AP 4 pistons

Post by Pascal »

Bonjour

Apres le montage des AP 4 pistons , et avoir fait 200 km ,j'essaie de freiner un peut plus fort.

D'une part j'ai l'impression que le devant de la voiture a tendance a bouger , ne garde pas une trajectoire droite .
D'autre part je trouve pas que ça freine tant que ça et meme en pilant ,on dirait ça a tendance a grogner et pas l'impression que l'abs se déclenche du moin la lumiere ne lume pas .

Pas encore assez rodé ou quoi ?

Merci
User avatar
c5lolo
Posts: 933
Joined: Mon Jun 22, 2009 10:46 am

Re: AP 4 pistons

Post by c5lolo »

mal rodé c'est possible
regarde la procédure pagid si t'as des rs 14
Elise sc 2009
Nathan
Posts: 369
Joined: Mon Sep 07, 2009 8:43 pm

Re: AP 4 pistons

Post by Nathan »

Non c'est normal, c'est decevant...

Faut mettre peut etre du plus agressif en plaquettes style Ferodo 3500
User avatar
c5lolo
Posts: 933
Joined: Mon Jun 22, 2009 10:46 am

Re: AP 4 pistons

Post by c5lolo »

Nathan wrote:Non c'est normal, c'est decevant...

Faut mettre peut etre du plus agressif en plaquettes style Ferodo 3500
ca veut dire quoi ton texte?
Elise sc 2009
User avatar
chti62
Posts: 43
Joined: Fri May 07, 2010 12:24 pm

Re: AP 4 pistons

Post by chti62 »

c5lolo wrote:
Nathan wrote:Non c'est normal, c'est decevant...

Faut mettre peut etre du plus agressif en plaquettes style Ferodo 3500
ca veut dire quoi ton texte?
:shock:

Moi non plus je comprends pas je viens de les installer sur mienne est la puissance de déceleration est belle est bien
plus forte qu'avant...

je trouve meme que c'est un poil trop mordant par rapport à l'arriere...

par contre j'ai une pedale plus souple je sais pas si le maitre cylindre est identique sur la cup par rapport à une s ? ? ?
User avatar
jbs
Posts: 454
Joined: Sun Feb 11, 2007 1:33 pm
Location: Luxembourg

Re: AP 4 pistons

Post by jbs »

Pascal wrote:Bonjour

Apres le montage des AP 4 pistons , et avoir fait 200 km ,j'essaie de freiner un peut plus fort.

D'une part j'ai l'impression que le devant de la voiture a tendance a bouger , ne garde pas une trajectoire droite .
D'autre part je trouve pas que ça freine tant que ça et meme en pilant ,on dirait ça a tendance a grogner et pas l'impression que l'abs se déclenche du moin la lumiere ne lume pas .

Pas encore assez rodé ou quoi ?

Merci
Je n'ai pas ce problème non plus sur mon Elise.
User avatar
c5lolo
Posts: 933
Joined: Mon Jun 22, 2009 10:46 am

Re: AP 4 pistons

Post by c5lolo »

à la reflexion ça doit être un problème de purge.
Sur les 4 pistons suffit pas de souffler dedans avec un eezibleed.
La durite est au milieu de l'étrier donc faut obligatoirement te servir des deux vis de purges, le mieux c'est de le faire étrier démonté pour se servir de la gravité en faisant tourner l'étrier pour chasser l'air vers les trous de sortie sans créer de poche
Elise sc 2009
Mark
Posts: 6
Joined: Thu May 15, 2008 8:31 pm
Location: Belgique

Re: AP 4 pistons

Post by Mark »

Le rodage est super important sur cet upgrade. Voici la procédure préconisée par Lotus.
Exige S models specified with the ‘Performance Pack’ prior to June 2008, and other Elise/Exige variants fitted with 4-piston front callipers and Pagid RS14B brake pads, require a brake beddingin procedure to be followed before the brakes are used heavily. This procedure hould also be applied if and whenever new brake pads and/or discs are fitted. Failure properly to bed-in the brake components will invalidate any related warranty.

WARNING; This procedure should be carried out only on a closed track or deserted straight road, paying appropriate consideration to any other track or road users. An observer passenger should be carried to assist in this regard. The purpose of brake pad bedding is to:
• Ensure heat stabilisation and improve the cracking resistance of the cast iron discs. Cracks, or even disc failure can occur during the first few heavy stops if careful bedding is not carried out;
• Transfer a layer of friction material onto the disc faces to achieve maximum performance;
• Gradually increase the temperature in the components without causing thermal shock;
• Stabilise compressible materials to avoid a spongy pedal;
• Boil off volatile elements in the friction compound;
• Align the pad and brake disc surfaces for full contact.

If the pads are not bedded-in correctly, or are used aggressively straight after fitting, pad glazing may occur. This condition results from resins in the pad material crystallising on both the pad friction surface and the brake disc surface, producing brake judder and vibration. Also, rapidly escaping volatile elements and moisture from the resin, in seeking an immediate escape route out of the friction compound, can create small fissures that can lead to cracking and chunking of the material. The potential for overheating and distortion of the brake discs will also be increased.

ROAD PROCEDURE:
• After any type of brake servicing, before driving the car, pump the brake pedal to position the pads and ensure a firm pedal.
• Drive the vehicle cautiously to test function; brakes should be smooth with no vibrations or judder etc.
• Perform at least 30 light brake applications from 55 to 30 mph (90 to 50 km/h), preferably in blocks of 5. Leave at least ½ mile (1 km) between each block of 5 brake applications.
• For the next 100 miles (150 km), increase the braking pressures, avoiding if possible full stops from over 70 mph (110 km/h). Do not attempt any high-speed stops down to zero at this point, as only the pad faces will heat up with the mass remaining cool along with
the mounting area.
• After another 100 miles (150 km) of slowly increasing the braking effort, full power stops can be used. By now the area around the caliper mounting bolts should be a light blue temper colour. This is a good indication that the correct heat soak has been achieved.
• The system is now ready for normal road use.

TRACK EVENTS:
WARNING: PLEASE BE AWARE THAT DISCS USED ON RACE TRACKS WILL BE SUBJECT TO HIGHER TEMPERATURES AND WEAR RATES THAN ACHIEVED WITH NORMAL ROAD USE. THIS CAN HAVE AN EFFECT ON THE LIFE OF THE DISC, ESPECIALLY WHEN USED WITH THE PAGID S14 HIGH TORQUE COMPETITION PADS. BE AWARE THAT DISCS AND BRAKE PADS ARE CONSUMABLE ITEMS!
• At the start of a session, perform at least one warming up lap for the brakes by gradually increasing the effort at each corner and not dragging the brakes under power (left foot braking).
• Perform at least one cooling down lap at the end of each session using minimal braking
CAUTION: IF STOPPED WHEN THE BRAKES ARE VERY HOT, AVOID HOLDING THE CAR ON THE FOOTBRAKE UNTIL THE DISCS HAVE COOLED.
• Check your brake system thoroughly after each event.
• Race circuit use of a road car is more exacting on the brake system than a fully prepared race car due to the following; lesser road car brake cooling, increased chassis weight, longer braking distances due to driver technique and tyre grip. Therefore it is very important to check your brake system thoroughly after any such use. Bear in mind that race cars on average cover less than 50 laps of a circuit before being serviced.
csl_freak
Posts: 71
Joined: Sun Dec 11, 2005 8:10 pm
Location: geneve

Re: AP 4 pistons

Post by csl_freak »

Kit Lotus Sport sur S1, n'a pas donné satisfaction (voir post Nathan) suis monté en passager et c'était pas transcendant.

Kit Lotus Sport sur S2 (exige, 2-11) frein surpuissant, trop pour des pneus de routes, trop sur des semi-slick froids, bon sur semi-slick chaud et slick (circuit donc) mais on sacrifie de l'endurance, principal avantage du quatre-pistons (les plaquettes sont bien plus grandes) pour du feeling, sur une 2-11 c'est plus difficile à doser le 4p que le 2p.

Kit 4p autres (non-lotus sport, style elise shop et autres) j'avais sur le speedy, et ça freinait velu, mais aussi moins de feeling que 2p.
csl_freak
Posts: 71
Joined: Sun Dec 11, 2005 8:10 pm
Location: geneve

Re: AP 4 pistons

Post by csl_freak »

Petire précision, sur la 2-11 c'est des pagid rs-14 et sur le speedy c'était des DS-2500.

Des bonnes plaquettes pour voitures plus lourdes c'est les performance friction, ça c'est de la plaquette !!
Nathan
Posts: 369
Joined: Mon Sep 07, 2009 8:43 pm

Re: AP 4 pistons

Post by Nathan »

Je parlais sur Exige S2, les 4 pistons sur toutes les autos que j'ai essayé sur piste, c'était décevant, pas d'attaque, pas assez de puissance, pas de feeling.
User avatar
jbs
Posts: 454
Joined: Sun Feb 11, 2007 1:33 pm
Location: Luxembourg

Re: AP 4 pistons

Post by jbs »

Nathan wrote:Je parlais sur Exige S2, les 4 pistons sur toutes les autos que j'ai essayé sur piste, c'était décevant, pas d'attaque, pas assez de puissance, pas de feeling.
je ne peux pas partager ton opinion. Je trouve que les 4 pistons sont géniaux sur circuit et très performants!
csl_freak
Posts: 71
Joined: Sun Dec 11, 2005 8:10 pm
Location: geneve

Re: AP 4 pistons

Post by csl_freak »

Nathan wrote:Je parlais sur Exige S2, les 4 pistons sur toutes les autos que j'ai essayé sur piste, c'était décevant, pas d'attaque, pas assez de puissance, pas de feeling.
Depuis le temps que tu doit essayer la 2-11 ah lala pov vie... d'accord avec pas de feeling...pour le reste mmmhhh, je sait que tu fait référence au s2 exige, mais si tu te souvient le speedy il freinait ...
Post Reply